Sister Act – fra film til musical
I slutningen af 1980’erne sad den amerikanske dramatiker Paul Rudnick og udtænkte idéer til et nyt filmmanuskript. Hans tanker kredsede om spektakulære forklædninger. Først drag queens spektakulære forvandlinger og dernæst en endnu mere bemærkelsesværdig forklædning – nonner!
Han forestillede sig et plot, hvor en showgirl skulle skjules i et kloster, efter at have overværet en gangster begå en forbrydelse. Idéen til Sister Act var født.
Mine fans vil ikke se mig som nonne
Paul Rudnick præsenterede sin idé for producenten Scott Rudin, og de var enige om, at hovedrollen var som skabt til den talentfulde sanger og skuespillerinde Bette Midler. Rudnick indledte samtaler med Disney-koncernen og Midlers agent, og mens manuskriptet tog form, blev komponisten Marc Shaiman, der allerede havde arbejdet tæt sammen med Midler i årevis, tilknyttet projektet.
Trods begejstringen takkede Bette Midler dog senere nej til rollen, idet hun var bekymret for, at hendes fans ikke ville acceptere hende i en nonnerolle. En beslutning, hun senere fortrød. I stedet blev hovedrollen som Deloris spillet af Whoopi Goldberg.
Som en del af sin research til manuskriptet besøgte Rudnick den tidligere skuespillerinde Dolores Hart, der havde spillet sammen med Elvis Presley i filmen King Creole. I 1970 forlod Hart Hollywood for at blive nonne og boede nu i klosteret Abbey of Regina Laudis i det landlige Bethlehem, Connecticut. Hendes bemærkelsesværdige livshistorie som en skuespillerinde, der blev nonne, blev senere en vigtig kilde til inspiration for hovedkarakteren Deloris Van Cartier.
Som produktionen af filmen begyndte, blev manuskriptet omskrevet af flere andre manuskriptforfattere. Så meget at Rudnick til slut besluttede blot at blive krediteret med et pseudonym – Joseph Howard står således angivet som filmens forfatter.
En af årtiets mest sete film
Sister Act havde premiere i 1992 og blev en af 1990’ernes mest ikoniske og succesfulde filmkomedier. På dansk fik den titlen Halløj i Klosteret. Filmen indtjente 231 millioner dollars globalt mod et budget på 31 millioner dollars og havde udover Whoopi Goldberg også stjerner som Maggie Smith, Kathy Najimy og Harvey Keitel i de store roller. Allerede året efter, i 1993, fik filmen en efterfølger: Sister Act 2 – Back In The Habit.
En tredje film er lige nu på vej med planlagt premiere i 2024.
Vejen til scenen
Filmen Sister Act blev produceret af Touchstone Pictures, et datterselskab af The Walt Disney Company. Efter Disneys store succes med at bringe Beauty and the Beast til live på teaterscenen i 1994, begyndte Disney at rykke ind på Broadway og omskabe deres elskede film til teaterproduktioner. Sister Act var med på listen over mulige egnede titler.
Disney Theatrical Productions spottede forfatterne Cheri og Bill Steinkellner, som på daværende tidspunkt skrev tegnefilmene Teacher’s Pet til amerikansk TV. Teacher’s Pet indeholdt mange sange og blev i 2004 til en animeret spillefilm produceret af Disney. Filmstudiet havde bemærket, hvor naturligt ægteparret Steinkellner integrerede sange i deres manuskripter og gav dem til opgave at udvikle manuskriptet til Sister Act.
Disney-komponisten Alan Menken og sangtekstforfatteren Glenn Slater blev tilknyttet, og allerede i oktober 2006 blev musicalen prøvet af på sit første publikum på Pasadena Playhouse i Californien.
Den hollandske teaterproducent Stage Entertainment og Whoopi Goldberg selv blev herefter involveret som producenter, og forestillingen åbnede 2. juni 2009 på London Palladium i West End, hvor den spillede for fulde huse i 1,5 år. Forestillingen rykkede derefter til Hamborg, inden den havde Broadway-premiere i april 2011 på the Broadway Theatre.
Forestillingen undergik flere ændringer på rejsen fra London til New York. Manuskriptforfatteren Douglas Carter Beane kom med i det kreative team og omskrev flere af scenerne, samtidig med at nye sange blev tilføjet og andre taget ud.
Sister Act blev nomineret til flere Tony Awards, inklusiv priserne for Bedste Nye Musical, Bedste Musik og Bedste Manuskript, og har siden fejret triumfer rundt om i resten af verden – nu for første gang professionelt i Danmark i en helt ny produktion skabt specielt til Det Ny Teater.