Gå til indholdet
  • 33 25 50 75
  • Gammel Kongevej 29, 1610 København V
Instagram Facebook-square Youtube
Main Menu
  • Forestillinger
    • Miss Saigon
    • Love Me Kenter
    • Tidligere forestillinger
  • Planlæg dit besøg
    • Praktiske oplysninger
    • Virtuel tour
    • Salsplan
  • Gavekort
  • Om Teatret
    • Teatrets historie
    • Rundvisninger
    • Billedgalleri
    • Plakat- og programsalg
    • Kontakt
    • Pressefotos
    • Cookie- og privatlivspolitik
  • Grupper
    • Gruppebilletter og arrangementer for grupper
    • Grupperundvisninger
    • Middag med Mord
    • Skoler
  • Erhverv
    • Events
    • Erhvervsklub
  • Jobs
  • Restaurant
Billetter

Spilleperiode:

Efterår 2003

Spilletider:

Varighed:

Aldersanbefaling:

Andrew Lloyd Webbers The Phantom of the Opera har været i Det Ny Teaters repertoire-overvejelser gennem flere år. Faktisk siden teaterombygningen begyndte i 1991. Ikke mindst fordi Det Ny Teater arkitektonisk er som skabt til forestillingen. Men havde vi de scenekunstnere, der kunne løfte opgaven? Og havde vi efter etableringen af broerme over Storebælt og Øresund i det storkøbenhavnske område et tilstrækkeligt publikumsunderlag til finansiering af en så bekostelig opsætning?

Svaret kender vi nu. Det blev en overvældende succes. En stribe top-anmeldelser, fulgt op af en formidable publikumstilslutning. Mere end 450.000 solgte billetter blev det til. På to sæsoner. Det har ingen anden forestilling kunnet præstere her i landet. The Phantom of the Opera er blevet dansk teaters største publikumssucces.

Spøgelset i Operaen

Når man træder ind gennem Det Ny Teaters svingdøre, synes det helt oplagt, at det netop er på dette teater, at ‘The Phantom of the Opera’ får sin danske førsteopførelse. Teatrets smukke foyer, den store, svungne trappe, dets guld, prismer, røde plys og figurer er det tætteste, man her i landet kommer på en kopi af Pariseroperaens ekstravagante og splendide bygningskompleks, og det er netop samme operahus, der sætter rammen for Andrew Lloyd Webbers musical.

I ‘Phantom of the Opera’ er man på færde overalt i huset – på scenen, i skuespillergarderoberne og prøvesalene, på taget, i direktionslokalerne samt i de mørke kældre og ved den underjordiske sø, hvor spøgelset har sit domicil. Musicalen er teater i teatret, men dertil naturligvis en kærlighedshisto­rie, et drama, en tragedie. Teatrets verden har i århundreder fascineret mangfoldige skribenter, og det er også i dette forhold, man skal finde oprindelsen til den forestilling, De ser i dag. I 1911 udkom franskmanden Gaston Leroux’ roman ‘Le Fant6me de l’Opera’ i Paris. Også Leroux var optaget af teaterlabyrinten, de mange, lange gange, intrigerne, de uhyggelige og fjerne afdelinger under gade­ plan og hele det mægtige operahus’ fantastiske organisme, som aldrig helt falder til ro. Men først og fremmest ville Leroux fortælle historien om Erik, Spøgelset i Operaen. En skræmmende mørk skikkelse. Rigt facetteret. Et menneske, der fra fødslen var skamferet af et grusomt, åbent og uheleligt sår i ansigtet, som manden derfor dækkede med en maske. Som ung blev Erik udstillet med sit brutale handikap på torve og markedspladser, før han blev hofnar hos Sulta­nen af Persien og paladsbygger, indtil han ender som arkitekt og komponist på Pariseroperaen med bolig dybt nede i de utilgængelige katakomber under huset. En stor kunstner, men et stækket menneske, der forelsker sig ud over al forstand i en af teatrets unge korpiger, Christine Daae, som han med alle tænkelige og frygtindgydende midler vil gøre til husets førende primadonna.

Autorerne

Komponist, tekst & orkestration
Andrew Lloyd Webber

Andrew Lloyd Webber

5.0.1b5

Andrew Lloyd Webber har komponeret musikken til: (teater) Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat, Jesus Christ Superstar, Jeeves (senere omarbejdet til By Jeeves), Evita, Variations og Tell Me on a Sunday, sene­re sammenskrevet i forestillingen Song & Dance, og omskrevet til Denise Van Outen i 2003 tilsat fem nye sange, Cats, Starlight Express, The Phantom of the Opera, Aspects of Love, Sunset Boulevard, Whistle Down the Wind og Tue Beautiful Game; (film) Gumshoe, Tue Odessa File. Desuden ekstra musik til Evita. Foruden Requiem – musikken til the Latin Requiem Mass.

Hans værker inkluderer Daisy Pulls It Off og La Bete, begge vindere af Olivier prisen, Tue Hired Man og AR Rahmans fantastiske hit musical Bombay Dreams, som han er ved at forberede til nordamerikansk premiere i 2004. Han arbejder i øjeblikket på en musical baseret på Wilkie Collins klassiske roman “The Woman in White” med tekstforfatter Charlotte Jones og sangskriver David Zippel samt på en filmversion af The Phantom of the Opera, som skal instru­ eres af Joel Schumacher. Han har bl.a. vundet syv Tony priser, tre Grammyer, seks Olivier priser, en Golden Globe, en Oscar, en International Emmy, the Praemium Imperiale, the Richard Rodgers Award for Excellence in Musical Theatre og the Critics’ Circle Award for Best Musical 2000. Han blev slået til ridder i 1992, og i 1997 blev han adlet for livstid.

Oprindelig Instruktør
Harold Prince

Harold Prince

Modtager af en National Medal of Arts for året 2000 fra præsident Clinton for en karriere, der dækker over mere end 40 år i hvilken “han ændrede den amerikanske musical”. Før hr. Prince blev producer, indbefattede hans pro­ duktioner Tue Pajama Game, West Side Story, Fiddler on the Roof og A Funny Thing Happened on the Way to the Forum. Som en af de mest kreative personer i amerikansk teater har hr. Prince instrueret de første produktioner af Cabaret, Company, Follies, Candide, Pacific Overtures, A Little Night Music, Sweeney Todd, Evita, The Phantom of the Opera og Parade. Blandt de skuespil han har instrueret findes The Great God Brown, Tue Visit, End of the World, Play Memory og hans eget skuespil, Grandchild of Kings. Fornylig instruerede hr. Prince Tue Flight of the Lawnchair Man, en del af det nye koncept med et-akts musicals, 3hree, på L.A.’s Ahmanson Theatre og Philadel­phia’s Prince Music Theatre. Hans operaproduktioner er blevet spillet på the Chicago Lyric, the Metropolitan Ope­ ra, New York City Opera, San Francisco Opera, Houston Grand Opera, Dallas Opera, Vienna Staatsoper og the Theater Colon i Buenos Aires. Han er bestyrelsesmedlem i the New York Public Library og var bestyrelsesmedlem i the National Council of the Arts of the NEA i seks år. Hr. Prince har modtaget 20 Tony priser. Han var en 1994 Kennedy Center Honoree.

Sangtekster
Charles Hart

Charles Hart

Charles Hart blev født i London og uddannet i Maidenhead og Cambridge. Han har skrevet sangtekster til musi cals (Tue Phantom of the Opera, Aspects of Love), opera (The Vampyr, BBC 2), samt adskillige sange. Han har også skrevet både tekster og musik til fjernsynet (Watching og Split Ends, Granada TV) og til radioen (Love Songs, BBC Radio 2). Andet arbejde inkluderer radiopræsentation, sangundervisning, akkompagnement, musikalsk  instruktion,  musikarrangementer  og  musiktransskriptioner.  Fra  1990  til  1993  var  han bestyrelsesmedlem i The British Academy of Songwriters, Composers and Authors. Han har modtaget 2 lvor Novello priser og er blevet nomineret to gange til en Tony pris.

Komplementære sangtekster
Richard Stilgoe

Richard Stilgoe

Richard Stilgoe skriver sange, leder the Orpheus Trust og er involveret i mange musikuddannelsesprojekter – det seneste the Stilgoe Farnily Concerts på the Royal Festival Hall og the National Foundation for Youth Music.

I 80’erne var han involveret i at skrive Cats, Starlight Express og Tue Phantom of the Opera, som alle stadig spil­ ler over hele verden. Cats og Starlight Express var den længst spillende og næstlængst spillende forestilling i bri­tisk teaterhistorie. Skoler fortsætter med at opføre hans musicals Bodywork og Brillian the Dinosaur og en ny forestilling, Exit Allan, som blev spillet på International Festival of Musicals i Cardiff i oktober 2002. Han har forestået the Schools Proms siden 1988.

I 1982 optrådte Richard og Peter Skellern begge i the Royal Variety Performance. Mens de stod i kulissen og så på Ethel Merman, blev de enige om en dag at optræde sammen. Det skete først i 1984, og de har siden turneret i England, Australien, Hong Kong, Gibraltar, Rom og Stockholm. I 2000 indledte de den første af mange afskedsturneer og de optrådte sammen på the Royal Variety Per­ formance. I 1998 oprettede han Orpheus Centre, der giver handicappede mulighed for at tage del i underholdningsbranchen. De studerende optræder nu over hele England, deriblandt i the Royal Opera House, the Notting Hill Carnival og the Glastonbury Festival. Han har modtaget to Tony priser, tre Monte Carlo priser, en Prix ltalia, et æresdoktorat og en O.B.E. Han er formand for the Lord’s Taveners og han var på This is Your Life i juni 2001.

Scenografi & kostumedesign
Maria Björnson

Maria Björnson

MARIA BJORNSON (16.02.49 -13.12.02) Scenografi og kostumedesign

Maria Bjornson var en meget benyttet designer inden for teater, opera og ballet. I 1979 og i 1988 var hun en del af the British Theatre Design Team som vandt The Golden Troika Prazke Quadriennale.  I 1983 modtog

hun The Observer’s Experts’ Expert, The Designers’ Designer, i anerkendelse af hendes bidrag til teaterde­ sign. I 1999 modtog hun The 19th Franco Abbiato Prize. Hun modtog adskillige priser for sit design af The Phantom of the Opera, deriblandt to Tony priser, to Outer Critics’ Circle priser og to Drama Critics’ priser, alle for Best Costume and Set. Design for musikteaterproduktioner inkluderer The Phantom of the Opera (Lon­ don, Broadway og over hele verden), Aspects of Love og Follies (London). Hendes teater designs inkluderer Hamlet, The Ternpest, Camille, Measure for Measure, A Midsummer Night’s Dream, The Way of the World, The Ternpest, The Blue Angel (Royal Shakespeare Company), The Cherry Orchard, Plenty, Phedre, Britanni­ cus, The Lulu Plays, Creditors, Cat On A Hot Tin Roof, The Lonely Road, Vieux Carre, Hedda Gabler, Anto­ny and Cleopatra (England). Operaarbejder inkluderer Macbeth (Milano), The Rise and Fall of the,City of Mahagonny (Florence, Feni­ ce), Don Giovanni, Sleeping Beauty, Katya Kabanova, Donnerstag Aus Licht, Der Rosenkavalier og The Tales of Hoffmann (the Royal Opera House Covent Garden, London). The Cunning Little Vixen, The Queen of Spades, Carmen, The Gambler, Die Walkilre (the Eng­ lish National Opera på Colliseum, London). The Queen of Spades (Holland), Don Giovanni (Batignano) Cosi Fan Tutti (Glyndebourne), La Nozze de Figaro (Geneva), Werther, Don Giovanni (Opera North), The Janacek Cycle (Welsh National Opera og Scottish Opera), The Bartered Bride og Hansel and Gretel (Scottish Opera). Maria Bjornson døde i December 2002. Da hun døde havde hun netop fuldendt designs til The Trojans (New York Metropolitan), The Little Prince (Houston Grand Opera) og var i færd med designs for Il Trovatore.

Lyddesign
Martin Levan

Martin Levan

Efter 10 år som studietekniker og pladeproducer begyndte Martin Levan sin teaterkarriere i 1982, hvor han stod for lyden i Song & Dance i London. Siden da har han været ansvarlig for lyddesignet på mange produktioner i verden, deriblandt Cats, The Phantom of the Opera, Little Shop of Horrors, Carrie, The Baker’s Wife, Starlight Express, The Music of Andrew Lloyd Webber koncerterne, Requiem, Aspects of Love, Kiss of the Spider Wom­ an, Joseph and The Amazing Technicolor Dreamcoat, Show Boat, Sunset Boulevard, Whistle Down the Wind og Lautrec. Matin Levan’s priser inkluderer N.A.A.C.P. Theatre prisen for Best Sound Director for Phantom of the Opera, LA Drama Critics Award for bedste lyddesign på Sunset Boulevard, samt Jessie Richardson Theatre prisen for Outstanding Design Team Achievement for Show Boat. Martin Levans pladeindspilninger inkluderer origi­nalindspilningerne af mange af ovennævnte shows inklusive det originale Broadway-album med Cats, som han fik en Grammy for.

Lysdesign
Andrew Bridge

Andrew Bridge

Andrew Bridge har modtaget 3 Tony priser for sit lysdesign: Fosse (også Ovationsprisen, Los Angeles), Sunset Boulevard (også Ovations-prisen) og for Tue Phantom of the Opera, Drama Desk og Outer Critics pris, (New York), Dora Mavor prisen (Canada), og Los Angeles Critics pris. West End credits inkluderer musicals som Sunset Boule­ vard (også i USA og på turne, Canada, Australien, Tyskland), Joseph and the Amazing Technicolor Dreaincoat (også engelsk turne, USA samt turne, Canada, Australien, Tyskland), Five Guys Named Moe (også USA, Australien, Sydøstasien, Asien og engelsk turne), Aspects of Love (også Broadway, Drama Desk Award nominering, Canada og Australien), Time, Oliver (også Broadway), og operaerne La Boheme, Carmen, Madame Butterfly og Tosca i Roy­ al Albert Hall, London. Han lysdesignede den nye musical Saturday Night Fever i London (også Broadway og Aus­ tralien). Andrew Bridge har været lysdesigner for koncertsangere som Julie Andrews, Shirley Bassey, Bing Crosby og Tommy Steele. I London var Andrew Bridge i 12 år eneste lyskonsulent for designselskabet Imagination, hvor han brugte sit talent til internationale præsentationer, industrielt teater og arkitektprojekter. Han var ansvarlig for det imponerende projektørlys på Lloyds hovedkvarter i London (National Lighting Award). Andrew Bridge’s lysdesign kan i øjeblikket ses i Siegfried & Roys forestilling på Mirage Hotel i Las Vegas og i Eurodisney’s Buffalo Bill’s Wild West Show i Frankrig.

Original koreografi
Gillian Lynne

Gillian Lynne

Var solist hos Sadler’s Wells Ballet, hovedstjerne på Palladium, optrådte med Errol Flynn på film. Hun var med til at introducere jazzballet i England, og hendes specielle stil førte til det banebrydende arbejde på film, TV og på scenen. Hendes mere end 50 Broadway og West End shows inkluderer (som instruktør) Tonight at Eight, Once Upon a Time, The Match Girls, Tomfoolery, Jeeves Takes Charge, Cabaret, Avow, What The World Needs Now, Gigi og Dick Whittington. For Royal Shakespeare Company instruerede hun The Boy Fri­ end, var med-instruktør på A Midsummer Night’s Dream og hun iscenesatte the Comedy of Errors, The Way of the World, As you Like It, Once In a Lifetime og The Secret Garden. Hendes mange produktioner inklude­rer The Roar of the Greasepaint – the Smell of the Crowd, Pickwick, Hans Christian Andersen, My Fair Lady og Songbook, men hun er mest kendt for sin instruktion/koreografi af Cats og iscenesættelsen af The Phantom of the Opera og Aspects of Love, alle for Andrew Lloyd Webber. Hendes arbejde for The Royal Opera House Covent Garden inkluderer The Trojans, The Midsummer Marriage, The Flying Dutchman og Parsifal og på the English National Opera har hun instrueret Offenbach’s Bluebeard. Hendes balletter inkluderer Breakaway, Fool On the Hill, Lippizaner, The Brontes, Journey (til Bolshoi Balletten), Some You Win (lrek Mukhamedov Company) og A Simple Man med Christopher Gable og Moira Shearer, for hvilken hun i 1988 modtog BAFfA prisen for Direction and Choreography. Hun modtog Samuel B. Engels prisen i Amerika for sin iscenesættelse for TV af Le Morte d’ Arthur. Hun har iscenesat adskillige Muppet-shows for TV, og hendes 11 film inkluderer Half a Sixpence, Man of La Mancha og Yentl. Hun modtog en CBE i 1997 og er direktør for Lean Two Productions Ltd, en virksomhed, der producerer musicals, TV- og video­ projekter. Gillian Lynne har fornylig koreograferet og instrueret Chitty Chitty Bang Bang på the London Palladium.

Det Kreative Team

Iscenesættelse
Arthur Masella

Arthur Masella

Arthur Masella har iscenesat Harold Prince’s produktion af The Phantom of the Opera i Stockholm, Hamburg, Syd­ney, Amsterdam, Manchester, Basel, Antwerpen og Mexico City. Han har også iscenesat musicals som Ghostdance, The Music Man, Your Anne, Company, og operaerne Casanova, Cavalleria Rusticana, Of Mice and Men, I Pagliacci, La Cenerentola, La Boheme, Rappaccini’s Daughter, Amahl and The Night, Visitors, Regina and the Sorceror på operascener over hele USA Han fik sin tidlige uddannelse hos Harold Prince, mens han arbejdede sammen med  ham på et dusin Broadway- og operaproduktioner inklusive Pacific Overtures, Sweeney Todd, Evita, Candide, Willy Stark og Merrily We Roll Along. Han har instrueret en del skuespil inklusive Resurrecting Lenin og Custer’s Luck. Hans fremtidige projekter inkluderer den nye musical om Casanova, samt instruktionen af et nyt stykke Byrd’s Boy, som får premiere i New York. Han er medstifter af The Musical Writing Program ved NYU Tisch School for the Arts, hvor han også er associeret formand.

Musikalsk indstudering
Kristen Blodgette

Kristen Blodgette

Kristen Blodgette er uddannet på konservatoriet i Cincinnati. Før hun blev engageret til The Phantom of the Opera, arbejdede hun bl.a. som musikalsk leder af The Petrified Prince under Harold Prince og havde den musikalske ledelse af de første amerikanske opsætninger af Cats og On Your Toes. På Lyric Cleveland overtog hun den musikalske ledelse af adskillige operaproduktioner. Hun har medvirket ved The Phantom of the Opera i Hamburg, i New York, i Broadway-produktionen, i den amerikanske turneproduktion og i produktionerne i Antwerpen og Mexi­co City. Derudover arbejder hun som assisterende musikalsk leder på Broadway-produktionen og turne-produktionen af Sunset Boulevard og Cats. Kristen Blodgette modtog i 1994 The Distinguished Alumnus Award for sit mangeartede arbejde inden for amerikanske musicals.

Koreografi
Patricia Merrin

Patricia Merrin

Patricia Merrin startede sin karriere som balletdanser. Hun var 2 år i Danmark hos Den Kongelige Danske Ballet og tog derefter tilbage til London, hvor hun avancerede til solist og dansede forskellige hovedpartier. Derefter rejste hun til Scottish Ballet som solist og dansede en stor del af hovedpartierne i den klassiske ballet som f.eks. Odette i Svanesøen og titelrollen i Giselle. I musicalen On Your Toes var hun både danseinstruktør og understudy på hove­ drollen. Patricia Merrin var med i originalbesætningen i London-produktionen af The Phantom of the Opera som danserinde, dance captain samt instruktørassistent. Hun har genskabt Gillian Lynnes koreografi til The Phantom of the Opera i Stockholm, Hamburg, Amsterdam, Basel, Antwerpen, Edinburgh og Manchester.

Musikalsk ledelse
Per Engström

Per Engström

Født og uddannet i Sverige. Diplomeksamen fra Musikhögskolan i Stockholm i 1982 (med kantor- og organisteksamen i 1978 og orkester- og kordirigenteksamen i 1982). Elev af blandt andre Eric Ericsson og Jonna Panula. Per Engstri::im har været ansat ved Malmö Stadsteater, ved operaen i Göteborg samt ved Oscars Teatern i Stockholm, hvor han bl.a. dirigerede The Phantom of the Opera fra 1989-95. På Det Ny Teater dirigerede han The Phantom of the Opera fra 2000/01/02 og Cats 2002/03. Han har desuden gæstedirigeret de fleste svenske symfoniorkestre.

Assisterende instruktør
Susanne Breuning

Susanne Breuning

Susanne Breuning har spillet, danset og sunget sig igennem ikke mindre end 26 musicals. Koreograferede bl.a. West Side Story for Den Jyske Opera i 1991 og for Det Ny Teater i 1998, Grease og Farne på Nørrebros Teater og Peter Pan i 1999 på Det Ny Teater. Virket som assisterende instruktør i The Phantom of the Opera 2000/01/02 og Cats 2002/03 på Det Ny Teater.

Oversættelse
Karen Hoffmann

Karen Hoffmann

Karen Hoffmann har oversat The Phantom of the Opera fra engelsk. Hun studerede musik ved Aarhus Universitet og blev ansat som operasufflør ved Det Kongelige Teater i 1967.

Karen Hoffmann har oversat adskillige operaer, deriblandt De Lystige Koner i Windsor, La Traviata, Figaros Bryllup, Tryllefløjten og operetten Smilets Land. Hun har ligeledes oversat sangene i de to musicals My Fair Lady og Peter Pan, opført på Det Ny Teater.

Fantomet
Peter Jorde

Peter Jorde

Uddannet på Skuespillerskolen ved Aarhus Teater.· Var Danny i Grease på Nørrebros Teater, Orlofsky i Flagermusen, Bela Zangler i Crazy For You og Tony i West Side Story på Det Ny Teater, Lucentio og Petruchio i Trold kan Tæmmes, samt Piratkongen i Piraterne fra Pen­ zance på Gladsaxe Teater. Sang Ravenal i Show Boat i 2001 og Frank’n’Furter i The Rocky Horror Show på Nørrebros Teater, samt Don Juan i Stor Ståhej for Ingenting på Grønnegaards Teatret i 2003. Var Fantomet på Det Ny Teater i sæsonerne 2000/01/02.

Fantomet
Preben Kristensen

Preben Kristensen

Uddannet på Skuespillerskolen ved Aarhus Teater, hvor han debuterede som Tony i West Side Story. Har herefter spillet en lang række roller på københavnske teatre, bl.a. Arnold i Det var en lørdag Aften, McMur­ phy i Gøgereden, Fyrst Mysjin i Idioten. På Det Ny Teater var han Prins Orlofsky i FIagermusen, Albin i La Cage aux Folles og Cervantes/Don Quixote i Don Quixote. På Privat Teatret Yvan i Kunst. Var Fan­tomet på Det Ny Teater i 2002.

Christine Daaé
Agnete Munk Rasmussen

Agnete Munk Rasmussen

Diplomeksamen fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Debut ved Festspillene i Wexford, som Nathalie i Meyerbeers L ‘Etoile du Nord. Drusilla i Poppeas Kroning med Kammeroper Schloss Rheinsberg, Euridice i Philip Glass’ Orphee og Nattens Dronning i Tryllefløjten på Det Kongelige Teater. I Eise­nach Blondchen i Bortførelsen fra Seraillet og Rosina i Barberen i Sevilla, og i sommer Constanze i Bortførelsen ved Aarhus Sommer­ opera. Christine i Tue Phantom of the Opera på Det Ny Teater i 2002.

Christine Daaé
Viktoria Krantz

Viktoria Krantz

Diplomeksamen fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Debut ved Festspillene i Wexford, som Nathalie i Meyerbeers L ‘Etoile du Nord. Drusilla i Poppeas Kroning med Kammeroper Schloss Rheinsberg, Euridice i Philip Glass’ Orphee og Nattens Dronning i Tryllefløjten på Det Kongelige Teater. I Eise­nach Blondchen i Bortførelsen fra Seraillet og Rosina i Barberen i Sevilla,\og i sommer Constanze i Bortførelsen ved Aarhus Sommer­ opera. Christine i Tue Phantom of the Opera på Det Ny Teater i 2002.

Raoul, Grev de Chagny
Thomas Ambt Kofod

Thomas Ambt Kofod

Uddannet  på  Skuespillerskolen  ved Aarhus Teater  i  1997. Først  ansat  på Svalegangen i Aarhus; derefter spillede han Jesus Christ i filmen The Testaments i Utah, iscenesat af Academy Award-vin­ deren Keith Merrill. I 1999 spillede han Nick Piazza i Farne på Aarhus Teater og Odense Teater og Jose i Carmen Negra på Aarhus Teater. Var Raoul, Grev  de Chagny  i The Phantom  of  the  Opera  i 2000/01/02.

Monsieur Firmin
Carl Christian Rasmussen

Carl Christian Rasmussen

Uddannet på Opera-Akademiet i 1975. Har sunget en række vidt forskellige roller inden for opera, operette og moderne musikdra matik, fortrinsvis på Den Jyske Opera, med hvem han har gæstespillet ved Edinburgh Festspillene. Har sunget Leporello i Don Juan på Den Jyske Opera og Alfred P. Doolittle i My Fair Lady på Det Ny Teater, og Professor Higgins i samme forestilling på Den Jyske Opera. Var Monsieur Firmin og Le Fevre i The Phantom of the Opera på Det Ny Teater i 2000/01.

Monsieur André
Kristian Boland

Kristian Boland

Uddannet på Skuespillerskolen ved Aarhus Teater. Har bl.a. spillet Biff i En Sælgers Død på Det Danske Teater. Har medvirket  som Marius i Les Miserables på Østre Gasværk og Christian Kold i Tordenskjold på Gladsaxe Teater. På Det Ny Teater har han sunget Eisen­ stein i Flagermusen og Grev Danilo i Den Glade Enke. Var Aramis i De Tre Musketerer på Gladsaxe Teater. Var Monsieur Andre i The Phantom of the Opera 2000/01/02 og var Teaterkatten Gus i Cats på Det Ny Teater i sidste sæson.

Carlotta Giudicelli
Eva Malmgren

Eva Malmgren

Eksamen fra Musikhøjskolen i Gøteborg. Sang Sophie de Palma i Terrence McNallys skuespil Masterclass om Maria Callas på Gøteborg Stadsteater og Dramaten i Stock­ holm. Sang Rosina i Barberen i Sevilla og Despina i Cosi fan tutte med Skånska Oper­ an. Med Aalborg Opera Kompagni sang hun i Kurt Weils Berlin to Broadway og i Offenbachs Den forvandlede Kat. Sang Christine i The Phantom of the Opera i 2002 og var Hokus Pokus/Sildeben i Cats på Det Ny Teater i sidste sæson.

Carlotta Giudicelli
Karin Fridh

Karin Fridh

Studerede ved det Internationale Operastudie ved Operaen i Zlirich, hvor hun sang Contessa di Folleville (Il Viaggo a Reims), og Vespetta (Pirnpinone). Med Nordisk Kammeropera har hun sunget Mimi i La Boheme, Pamina og Nattens Dronning i Tryllefløjten, Violetta i La Traviata, Donna Elvira i Don Juan og titel­rollen i Nattergalen, hendes debut på Kungliga Operan i Stockholm 1995. På Det Ny Teater sang hun Carlotta i Tue Phantom of the Opera i 2000, og Chaterine Cavelieri i Amadeus på Østre Gasværk Teater.

Piangi
Marc Clear

Marc Clear

Uddannet på Musikkonservatoriet i Maas­tricht. Solistkontrakter med Nationaltheater Mann-heirn, Staatstheater Karlsruhe, Giirtner­ platztheater Miinchen, samt 4-årig kontrakt med Deutsche Oper, Berlin, hvor han bl.a. sang Tarnino i Tryllefløjten, Des Grieux i Manon og Lenski i Onegin. Engageret som gæst på Sem­per Oper, Dresden, Hamborg Statsopera, operaen i Zlirich, i Trieste, Wien, Antwerpen, Stuttgart og Bayerische Staatsoper, Miinchen. Modtog kritikerpris for rollen som Tony i West Side Story i Miinchen.

Madame Giry
Eline Denice Risager

Eline Denice Risager

Uddannet på konservatorierne i Aalborg, Malmø  og  København,  afsluttet  med diplomeksamen. Sang blomsterpige  i Erik Bachs Bag Spejlet med  Nordjysk  Ope­ rakompagni, og medvirkede på Den Jyske Opera i Smilets Land, Tosca og Maska­rade. På Det Ny Teater i My Fair Lady, og i The Phantom of the Opera i 2000 både i ensemblet og som Madame Giry.

Meg Giry
Anna Grönros

Anna Grönros

Uddannet på Svenska Balletskolan på Kungliga Teatern i Stockholm. Var bl.a. solist i Nøddeknækkeren på Gøteborg Ope­ ran. Dansede i Spillemand på en Tagryg og Skærsommernatsdrøm i Kiel. I 1995 modtog hun Bartholin-prisen i København. Dansede i en balletopsætning af en Astrid Lindgren­ saga, Prinsessan som inte ville leka på Uppsala Slot i Sverige. Var Meg Giry i Tue Phantom of tbe Opera på Det Ny Teater i 2000/01/02.

Monsieur Le Févre, skarpskytte
Aage Christensen

Aage Christensen

Uddannet på Det Kongelig Danske Musikkonservatorium og Opera-Akademiet. Siden 1975 ansat i Operakoret på Det Kon­ gelige Teater, hvor han sang mindre partier, bl.a. Leopold i Rosenkavaleren. Sang faderen i Hans og Grete med Undergrunden. Fra 1995 kontrakt med Den Jyske Opera med både solist- og koropgaver. Var i 2001 Monsieur Le Fevre i Tue Phantom of the Opera og i 2002/03 Gamle Metusalem i Cats på Det Ny Teater.

Monsieur Reyer, Passarino
Mikkel Thorning

Mikkel Thorning

Uddannet på Musikkonservatoriet i Aalborg. Debut på Den Jyske Opera som Brissard i Greven af Luxembourg. Medvirkede i Fal­ staff på Den Ny Opera i Esbjerg og i Les Mis­ erables og Peter Pan på Aarhus Teater. På Det Ny Teater var han Juan i Don Quixote og Monsieur Reyer, Passarino og Grev Raoul de Chagny i The Phantom of the Opera 2000/01. Var swing (Teaterkat­ ten Gus og Gamle Metusalem) i Cats på Det Ny Teater.

Joseph Buquet, brandchefen
Jørgen Brorsen

Jørgen Brorsen

Har bl.a. arbejdet på Aarhus Teater, Kaskadeteatret,  Vejle  Musikteater,  Den Jyske Opera og Det Ny Teater. Har medvir­ket i Grease, Den Glade Enke, Sommer i Tyrol, Sound of Music, Demokraten, Peter Pan, My Fair Lady. Medvirkede i The Phan­ tom of the Opera som Joseph Buquet og´Monsieur Firmin i sæsonerne 2000/01/02. Var swing (Teaterkatten Gus og Gamle Metusalem) i Cats på Det Ny Teater.

Auktionarius, juveler
Kristian Flor

Kristian Flor

Uddannet  på  Det  Kongelige  Danske Musikkonservatorium, og Opera-Akademiet i København. Var i ensemblet i Den Glade Enke på Det Ny Teater. Har sunget Greven i Figaros Bryllup, Guglielmo i Cosi Fan Tutte, Papageno i Tryllefløjten, Belcore i Elskovs­ drikken, Marius i Les Miserables og Eisen­stein i Flagermusen. Medvirkede i The Phantom of the Opera på Det Ny Teater i sæsonerne 2000/01/02; bl.a. som Monsieur Andre.

Don Attilio
Peter Fristrup

Peter Fristrup

Diplomeksamen fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium  sommeren  2003. Kontrakt med Radiokoret fra 1997. Sunget med  Musica  Ficta i Israel  i  2000 ved opførelsen af Glucks Orfeus og Eurydike. Desuden  sunget  med  Ars  Nova.  Med­ virkede i ensemblet i Monteverdis Orfeo på Bornholms Kunstmuseum.

Påklæderske, hofdame
Pia Arentoft Nielsen

Pia Arentoft Nielsen

Uddannet af Vagn Thordal fra Det Kongelige Danske  Musikkonservatorium  og  Opera­ Akademiet. På Stadttheater Giessen i Tysk­ land har hun bl.a. sunget Suzuki, Dorabella, Niklaus, Mrs. Meg Page og Czipra. Har sunget på Den Jyske Opera i Smilets Land. Var med i forestillingerne Den Glade Enke, My Fair Lady, Don Quixote, og påklæderske og hofdame i The Phantom of the Opera sæsonerne 2000/01/02 på Det Ny Teater.

Madame Firmin
Ulla Sell

Ulla Sell

Uddannet i musik og retorik ved Køben­havns Universitet. Er medlem af Køben­havns Domkirkes Kor og solist i renais­ sance-ensemblet Capella  Hafniensis,  bl.a. på turneer til udlandet. Ulla Sell er en meget erfaren koncertsanger, men har også med­ virket i en række operaer og operetter, bl.a. Albert Herring, Csardasfyrstinden og Zigeunerbaronen.

Spejlbrud
Mia Karlsson

Mia Karlsson

Mia Karlsson er uddannet på Musikhøjskolen i Malmø og Kulturama i Stockholm. Hun har bl.a. sunget Tuptim i The King and I (Slagth­ uset i Malmø), Christine Daae i Tue Phantom of the Opera (Det Ny Teater), Grete i Hans og Grete og Zerlina i Don Juan (Skånske Oper­ an) samt i den nyskrevne opera Stjarndarnm (Folksoperan i Stockholm). For nylig sang hun Maren Kristine i en ny opera om komponisten Carl Nielsen.

Prinsesse
Malin Landing

Malin Landing

Uddannet på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og Musikhøjskolen  i Malmø med diplomeksamen. Medvirkede i Den Glade Enke på  Nøjes Teatern i Malmø.  Solist med forskellige orkestre bl.a. Sjællands Symfoniorkester.

Vild Kvinde
Marina Svaneberg Li

Marina Svaneberg Li

Født og uddannet i Rusland, først som pianist i Uzbekistan og senere som sanger i Skt. Petersborg. På Marina Svaneberg Li’s repertoire er bl.a. Gilda i Rigoletto, Nattens Dronning i Tryllefløjten. I 1998 var hun solist i “The First Seoul Art Festival of Overseas Koreans” i Seoul, Korea. I ensem­blet på The Phantom ofThe Opera i 2000/01, derefter i ensemblet på Malmo Musikteater og solist ved Skånska Operan.

Spansk Dame
Lisbeth Kjærulff

Lisbeth Kjærulff

Diplomeksamen fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium 2001. Har sunget Frasquita i Carmen på  Den Jyske Opera, Gianetta i Elskovsdrikken på Musikdramatisk Teater og Adele i Flagermusen på Den Ny Opera. Hun var Grace Farrell i Annie og Maria i Tue Sound of Music i Herning Kongrescen­ter. Hokus Pokus/Sildeben i Cats på Det Ny Teater i sidste sæson.

Soldat
Karsten Redlich

Karsten Redlich

Uddannet på Berlins Musikkonservatorium, “Hochschule Hans Eisler” som elev af profes­ sor G. Eisenmann og professor Scott Weir. Er i dag elev af docent Susanna Eken. Har haft fast engagement og gæstekontrakt i Bautzen, Wittenberg og Worms. På repertoiret er bl.a. Nemorino i Elskovsdrikken, Belmonte i Bort­førelsen fra Seraillet, Alfred i Flagermusen og Tony i West Side Sto­ ry. Medvirkede i The Phantom of the Opera på Det Ny Teater i 2002.

Brandmand
Mads Thiemann

Mads Thiemann

Uddannet på Det Kongelig Danske Musikkonservatorium med diplomeksamen i 1999. Har sunget i Ars Nova og Operako­ ret på Det Kongelige Teater og medvirket i operaen Operatorium Rejse på Den Anden Opera og som Don Attilio i The Phantom of the Opera på Det Ny Teater i 2000.

Slave
Sigurdur Gudmundsson

Sigurdur Gudmundsson

Har gået på operaskole i Reykjavik 1984-86. Elev af Magnus Jonsson, Eidur August Gunnarson og Erik Warburg. Medvirkede i The Phantom of the Opera på Det Ny Teater i sæsonerne 2001/02 i ensemblet og som Piangi.

Swing
Marie Bo

Marie Bo

Diplomeksamen fra Det Kongelige Danske  Musikkonservatorium.  Har  med­ virket i forskellige forestillinger i Køben­ havn, bl.a Det Ny Teaters opsætninger af Den Glade Enke og My Fair Lady samt Et Juleeventyr i Glassalen. Medvirkede i The Phantom of the Opera på Det Ny Teater i sæsonerne 2000/01/02 i ensemblet og som Madame Giry.

Swing
Birgit Lyngholm

Birgit Lyngholm

Diplomeksamen i sang og klaver fra Vestjysk Musikkonservatorium. Sang Maria i West Side Story, Nancy i Albert Heering på Esbjerg Teater og Hofteatret og Papagena i Trylle­ fløjten på Fredensborg Sommer Opera. På Det Ny Teater med i ensemblet i Flagermusen og My Fair Lady, og roller i La Cage AUJC Folles og Den Glade Enke. Med i The Phantom of the Opera i sæsonerne 2000/01/02, og Swing i Cats (I-fokus Pokus/Sildeben og Sofakat).

Swing
Jens Borch

Jens Borch

Uddannet  på  Det  Kongelige  Danske Musikkonservatorium  og  Statens  Teater­ skole i Gøteborg. Herefter engagementer ved opera- og skuespilscener i Gøteborg, Stockholm, Oslo, Odense og København. Fra 1970-1996 fast tilknyttet Det Kongelige Teater  som  operasanger.  Var  Monsieur Reyer i The Phantom of the Opera på Det Ny Teater i 2002.

Swing
Stefan Holst Larsen

Stefan Holst Larsen

Medlem  af  kammerkoret  Camerata. Var med i ensemblet i La Cage Aux Folies og My Fair Lady og medvirkede i The Phan­ tom of the Opera i sæsonerne 2000/01 på Det Ny Teater.

Balletdanser
Kristina J. Conders

Kristina J. Conders

Elev på Den Norske Operas balletskole. Fra 1995-98 elev på The Royal Ballet School, London. Har medvirket i Svanesøen ved Den Norske Nationalballet, danset ved Ballet Ireland og ved Assamble Company. Medvirkede i The Phantom of the Opera på Det Ny Teater i 2000/01/02. Var i sidste sæson Vikto­ria i Cats og i sommer dansede hun på Pantomime Teatret i Tivoli.

Balletdanser
Tori Cooper

Tori Cooper

Uddannet på Northern Ballet School og Royal Ballet Senior Associates i London. Tilknyttet Adonais Ballet Company, Spirit of the Dance – The New Millennium Ballet, Ireland, og Manchester City Ballet. 3 sæsoner på Panto­mime Teatret, bl.a. som Columbine. Var Young Bride i Dødens Triumf på Østre Gasværk Teater. Med i The Phantom of the Opera på Det Ny Teater 2000/01/02.

Balletdanser
Amber Doyle

Amber Doyle

Medvirkede i 1995 i National Youth Ballets forestillinger, og i 1996 elev ved Royal Ballet Upper School, London. Med i BBC Television serier, danset med Sadlers Wells Theatre’s Youth Ballet, på Royal Opera House i 1999 og på turne med British Gas Ballet. Medvirkede i The Phantom of the Opera på Det Ny Teater 2000/01/02 og i diverse roller på Malmø Musikteater i 2002.

Balletdanser
Nikki Heaton

Nikki Heaton

Født i England. Uddannet på The Royal Bal­let School i London i 1994. Underviste ved Italia Conti Academi og Royal Opera House, Education Dept., London. 1999 medlem af balletensembleti The Phantom of the Opera i Antwerpen og senere i samme produktion på Neue Flora Teatern i Hamborg. Medvirkede i The Phantom of the Opera på Det Ny Teater 2001/02.

Balletswing, dansekaptajn
Hayley Franks

Hayley Franks

Uddannet  på Elmhurst Ballet School og English  National Ballet School. Optrådt med London City Ballet og English Natio­nal Ballet samt i Tue Phantom of the Opera i Basel og på turne i England og på Det Ny Teater i 2000/01/02. Medvirkede i Cats på Det Ny Teater i sidste sæson.

Balletdanser
Catherine Leppingwell

Catherine Leppingwell

Uddannet på Bradford Dance & Theatre Arts Centre og Central School of Ballet i London i 1997. Dansede i Svanesøen og Nøddeknækkeren med Vienna Festival Bal­ let. Fra 1998 tilknyttet Alexander Roy Lon­don Ballet Theatre. Fra maj 1999 med­ virkede hun i The Phantom of the Opera på Neue Flora Teatern i Hamborg og 2000/01/02 på Det Ny Teater.

Balletdanser
Nerea B. Marcos

Nerea B. Marcos

Født og uddannet i Spanien. Har de sidste 12 år danset på Pantomineteatret i Tivoli som solist bl.a. i Columbines parti. Med­ virkede i The Phantom of the Opera på Det Ny Teater 2000/01.

Balletdanser
Andrew John Gardner

Andrew John Gardner

Uddannet på Center for Performing Arts, Danceworld  301 og Adelaide  School of Gymnastics, Australian National Gymnast. Har bl.a. medvirket i Starlight Express som Krupp, i ensemblet i Cabaret i Australien, i Cats i Hamborg og i Stuttgart, og sidste sæson på Det Ny Teater.

Balletdanser
Geir Gundersen

Geir Gundersen

Uddannet på Det Norske Musikteater og Balletakademi. Medvirkede i Peer Gynt og Jesus Christ Superstar  på Agder Teater, Grimstad, i Grease på Chat Noire i Oslo, i Folk  og  Røvere  i  Kardemommeby  på National Teatret og i Kiss Me Kate på Den Nasjonale  Scene.   Medvirkede  i  sidste sæson i Cats på Det Ny Teater.

Phantom Of The Opera
Phantom Of The Opera
Phantom Of The Opera
Phantom Of The Opera
Phantom Of The Opera
Phantom Of The Opera
Phantom Of The Opera
C63801~1

3 måder at købe billetter

1. Online

Hele døgnet
Køb billet online her

2. Telefonisk

33 25 50 75
Se vores åbningstider

3. Personligt

Gl. Kongevej 29
Se vores åbningstider

Tilmeld dig teatrets

nyhedsbrev

Modtag informationer om premierer, særarrangementer, billetsalg mv. på Det Ny Teater. TeaterNyt udsendes 10 gange om året. Du kan når som helst afmelde dig igen.

Billetter

Læs mere

Planlæg dit besøg

Læs mere

Erhverv

Læs mere

Restaurant

Læs mere

Billetkontor
  • Tlf. 33 25 50 75
  • billet@detnyteater.dk
  • Gammel Kongevej 29
  • 1610 København V
  • Se åbningstider
Administration
  • Tlf. 33 25 60 05
  • adm@detnyteater.dk
  • Gammel Kongevej 29
  • 1610 København V
Forestillinger
  • Miss Saigon
  • Love Me Kenter
  • Tidligere forestillinger
Planlæg dit besøg
  • Praktiske oplysninger
  • Salsplan
Om teatret
  • Teatrets historie
  • Rundvisninger
  • Plakat- og programsalg
  • Pressefotos
  • Jobs
Planlæg dit besøg
  • Praktiske oplysninger
  • Salsplan
Grupper
  • Gruppebilletter og arrangementer for grupper
  • Grupperundvisninger
  • Events
  • Erhvervsklub
  • Middag med Mord
  • Skoler
Følg os
Facebook-f Instagram Youtube
  • Privatlivspolitik
  • Handelsbetingelser
Billetkontor
  • Tlf. 33 25 50 75
  • billet@detnyteater.dk
  • Gammel Kongevej 29
  • 1610 København V
  • Se åbningstider
Administration
  • Tlf. 33 25 60 05
  • adm@detnyteater.dk
  • Gammel Kongevej 29,
  • 1610 København V
Information
  • Planlæg dit besøg
  • Privatlivspolitik
  • Handelsbetingelser
  • Pressefotos
  • Jobs
  • Planlæg dit besøg
  • Privatlivspolitik
  • Handelsbetingelser
  • Pressefotos
  • Jobs
  • Planlæg dit besøg
  • Privatlivspolitik
  • Handelsbetingelser
  • Pressefotos
  • Jobs
  • Planlæg dit besøg
  • Privatlivspolitik
  • Handelsbetingelser
  • Pressefotos
  • Jobs
Følg os
Facebook-f Instagram Youtube

© 2022 Det Ny Teater

Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies til at optimere vores websted, services, samt markedsføring.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Manage services Vælg forhandler Læs mere om disse formål
Se præferencer
{title} {title} {title}
Forestillinger
Miss Saigon
Love Me Kenter
Planlæg dit besøg
Praktiske oplysninger
Salsplan
Virtuel tour
Gavekort
Om Teatret
Teatrets historie
Rundvisninger
Billedgalleri
Plakatsalg
Kontakt
Jobs
Cookie- og privatlivspolitik
Grupper
Gruppebilletter
og arrangementer for grupper
Gruppe rundvisninger
Middag med mord
Skoler
Erhverv
Events
Erhvervsklub
Restaurant
Køb Billetter

Oh no! What has happened? This is not good

A mistake has occurred as i should have been replaced with a lot more sexier text than me. Help our web designer by pointing this out